Najlepšie hry roku 2025 (zatiaľ): 16 titulov, ktoré musíte vyskúšať. Je tam aj tvoj favorit?

Rok 2025 nám priniesol vlnu výnimočných hier – od intímnych príbehov a originálnych nápadov až po veľkolepé návraty známych sérií. Hoci niektoré tituly vsádzajú na obrovský rozsah a dlhé hodiny hrania, iné vynikajú najmä svojou jedinečnou atmosférou, precíznou hrateľnosťou a osobitým štýlom. Vybrali sme tie najlepšie kúsky, ktoré sa do septembra 2025 stihli objaviť na hernej scéne – a každý z nich ponúka niečo, čo stojí za pozornosť.

1. Sword of the Sea (PC, PS5)

Žáner: Atmosferická adventúra, Single-player
Dátum vydania: 19. augusta 2025

Čo je iné:
Od tvorcov Abzû a The Pathless prichádza ďalší umelecký zážitok — Sword of the Sea. Hráč sa ujme postavy Wraitha, ktorý surfuje na „hoversworde“ — kombinácii snowboardu, skateboardu a hoverboardu — cez púštne duny, zasnežené výšiny a opustené miesta, aby obnovil oceán a život v zabudnutom svete.

Gameplay a dizajn:
Hra prekvapí plynulým a uspokojujúcim pohybom; hoversword reaguje citlivo na podložie a umožňuje trikové skoky, ktoré dodávajú presne takú dávku radosti, akú očakávate od žánru movement-as-gameplay.

Audio i vizuál sú zladené s minimalistickým, ale emotívnym umeleckým zámerom — soundtrack s použitím klavíra, zvukových textúr a spolupráce s zborom dolichuje meditativitu sveta.

Hodnotenie kritikov:
S priemerným časom hrania ~4 hodiny (za $29.99), Sword of the Sea je krátky, ale jeho atmosféra a kvalita spracovania mu priniesli výborné recenzie (Metacritic ~95). Kritici chvália pocit „gamefeel“ a umelecké spracovanie, hoci upozorňujú na príbeh, ktorý zostáva v tieni vizuálu.

 

2. Mafia: The Old Country (PC, PS5, Xbox Series X/S)

Žáner: akčne‑dobrodružná hra (action‑adventure, single‑player)
Dátum vydania: 8. augusta 2025

Atmosféra a dej:
Mafia: The Old Country je prequelom pôvodnej trilógie, odohrávajúcim sa na Sicílii na začiatku 20. storočia, presne v rokoch 1900 až 1910. Hráčov vedie príbeh mladého Enza Favaru – ťažko pracujúceho carusu v sírnych baniach, ktorý uteká po tragickej udalosti a získava uznanie u Don Torrisiho. Príbeh sleduje jeho stúpajúce postavenie v čele Torrisiho rodiny, pričom sa odohráva v realisticky spracovanej fiktívnej dedine San Celeste.

Herné mechaniky a štýl rozprávania:
Hra stavia na lineárnej naratívnej štruktúre bez otvoreného sveta – svojím štýlom pripomína skôr prvé delenia série Mafia ako trojku, no s ešte úzkejším zameraním na dej a postavy. Mechaniky zahŕňajú kombináciu stealth momentov, boj nožom, staromódne prestrelky, jazdu autom či na koni a jednoduché cestovanie cez lineárne mapy. Možnosť skúmať svet mimo hlavných misií je limitovaná, čo udržiava tempo príbehu svižným a sústredeným.

Kritické prijatie – navrátenie k tradícii vs. zastarané herné prvky:
Recenzie na hru sú zmiešané. Pozitíva zahŕňajú bohatú atmosféru, detailné spracovanie historického prostredia a silný príbeh. Kritici chvália realistické vykreslenie dedín, dialógy a emocionálne vedenie postáv. Negatíva sa týkajú zastaraných herných prvkov – repetitívne stealth sekvencie, neobratné boje a krátka dĺžka (~10–13 hodín), ktorá neprináša dostatok hrateľnosti. Niektoré recenzie označili hru za „10‑hodinový film s interakciou“, čo môže sklamať hráča očakávajúceho moderné mechaniky.

3. Wheel World (PC, PS5, Xbox Series X/S)

Žáner: Adventúra / závodná hra, Single-player
Dátum vydania: 23. júla 2025

Základná idea:
V Wheel World sa ujímate úlohy cyklistky Kat, ktorá spolu s duchom bicykla, Skullym, zbiera legendárne diely, aby zostavila bicykel schopný pomôcť prejsť jej svetom a spojiť ho so životom po smrti. Téma duchovnosti je podaná s hravosťou, nie temnotou.

Mechaniky a atmosféra:
Hra spája prvky open-world dobrodružstva s jemnými racing výzvami. Poštuchovanie AI pelotónu, slipstream efekt, bunnyhop, upgrade bicykla (power, grip, handling, aerodynamika) a ľahké závody vytvárajú príjemný flow. Svet inšpirovaný Burnout Paradise a Zelda: Breath of the Wild pôsobí vyslovene letne: vinice, ulice, dediny – všetko vykreslené v štýle cel-shading a doplnené nostalgickým soundtrackom.

Reakcie a slabiny:
Hoci mnohí oceňujú relaxačný zážitok a charizmu hry, recenzenti i hráči upozorňujú na občasné nedostatky: fyzika AI (rádi vás zrážajú), náhly nárast obtiažnosti v druhej polovici, či štruktúra upravovania bicykla, ktorá zostáva vizuálne pôsobivá, ale takmer prehnane prehnaná.

4. Donkey Kong Bananza (Nintendo Switch 2)

Žáner: 3D platform/action-adventure, single-player s lokálnym spoluhráčom
Dátum vydania: 17. júla 2025 (exkluzívne na Nintendo Switch 2)

Základná idea:
Donkey Kong Bananza je prvou originálnou 3D hrou s DK od čias Donkey Kong 64 (1999) a Tropical Freeze (2014). V tejto hre sa zhostíte úlohy silného Donkey Konga, ktorý cestuje pod zem s mladou Pauline za účelom získať späť ukradnuté drahokamy nazývané Banandium Gems. Tvorcovia zo štúdia Nintendo EPD čerpajú inšpiráciu z Super Mario Odyssey, ale pridávajú masívnu možnosť ničiť prostredia takmer bez obmedzení, čím otvárajú novú vrstvu interaktivity a objavovania.

Herné mechaniky a atmosféra:
Hra ponúka sandboxové úrovne, v ktorých DK môže búrať prekážky – kopnúť do stien, podkopnúť zem, tuhé objekty rozbiť a použiť ich ako nástroje. Táto mechanika destrukcie je stredobodom zážitku – „vidím horu? Môžem ju zničiť,“ apeluje recenzent GamesRadar+.

Okrem toho zdokonaľujete DK schopnosti skrze skill-tree pomocou získaných banandium drahokamov, získavate transformácie ako zebra (rýchlosť), pštros (letecký pohyb), slon (vdychovanie a vystrelenie terénu), had (vyšší skok) či posilnený gorila (sila). Pauline vám môže stáť po boku – jej spev odomyka transformácie alebo kooperačné režimy.

Reakcie a slabiny:
Kritici chvália Bananzu ako pravdepodobne najlepšiu hru migrujúcu na Nintendo Switch 2, vďaka revolučným vizuálom, kreatívnej deštrukcii a nostalgickému, ale zároveň čerstvému zážitku. Tom's Guide ju označil za "určite hru, ktorú si vlastníci Switch 2 musia zahrať."

Na druhej strane sú tu výhrady: občas nepredvídateľná kamera v podzemí a nadbytok zberateľských prvkov (Banandium Gems), ktoré môžu hrateľnosť otráviť. Nie všetci tiež oceňujú výslednú plynulosť pri veľkej destrukcii na obrazovke.

5. Death Stranding 2: On the Beach (PS5)

Žáner: akčno‑dobrodružná / akčná logistická hra, single-player
Dátum vydania: 26. jún 2025 (exkluzívne pre PlayStation 5; edície Digital Deluxe a Collector's ponúkajú 48-hodinový skorý prístup od 24. júna)

Základná idea:
Dej sa odohráva 11 mesiacov po udalostiach z prvého dielu. Sam Porter Bridges, tentokrát podporovaný organizáciou Drawbridge, dostáva úlohu napojiť Austráliu (a predtým Mexiko) na chiral sieť, aby zachránil ľudstvo pred hrozbou vyhynutia. Obsahuje známe postavy ako Fragile, Higgs, a novoprijaté tváre vrátane Lucy, Neila či Tomorrow. Názov „On the Beach“ pritom symbolizuje metafyzický priestor „Beach“ z originálu, ktorý reprezentuje tému života, smrti i posmrtného rozhrania.

Herné mechaniky, prostredie a novinky:
Sequel posilňuje tradičnú mechaniku doručovania balíkov kombinovanú s prieskumom rozsiahlych prostredí — Mexika a Austrálie — teraz rozšírenými o vozidlá (dokonalé na prepravu), monorail (prehliadanie dlhých vzdialeností), dynamický cyklus deň–noc, meniaci správanie nepriateľov, a vylepšený bojový a stealth systém. Hráči môžu využiť automatizačný strom zručností (APAS), ktorý rozvíja schopnosti v oblastiach ako porterstvo, boj, stealth, podpora a stavba infraštruktúry. Deštruktívne živly – povodne, zemetrasenia, piesočné búrky – dramaticky menia krajinu a nútia hľadať nové cesty.

Prijatie a emocionálny dopad: 
Hra bola prijatá veľmi priaznivo; Metacritic, OpenCritic aj Famitsu chvália jej emocionálnu hĺbku, prepracovaný príbeh a vizuálnu brilantnosť. Kritici z IGN a Destructoidu ocenili vylepšený dejový rámec, grafiku a soundtrack. Washington Post označil titul za vrchol tvorivosti Kojimu — komplexný, citovo silný herný zážitok, ktorý prenáša posolstvá o spojení a prežívaní v roztrieštenom svete.

6. Mario Kart World (Nintendo Switch 2)

Žáner: Kart racing / arcade, s možnosťou single-player, lokálneho aj online multiplayeru
Dátum vydania: 5. jún 2025 – exkluzívny titul na launch pre Nintendo Switch 2

Základná idea: 
Mario Kart World predstavuje úplne novú kapitolu legendárnej série – po dlhých rokoch prichádza s otvoreným svetom, kde sú trate prepojené cez rôzne biome, miesto tradičných oddelených okruhov. Novinkou sú režimy ako Knockout Tour (eliminačný závod medzi checkpointmi), Free Roam (voľná jazda s questami a zbierkami), a Grand Prix, ktorý teraz navádza hráčov po trase cez celý kontinent namiesto samostatných ciest.

Race štartuje so 24 jazdcami – dvojnásobok oproti predchodcom – s možnosťou využívať nové techniky ako wall-riding, rail-grinding či off-roading.

Herné mechaniky a atmosféra: 
Hra prináša množstvo noviniek, no zostáva verná základnému šarmu série. Okrem spomínaných jazdných schopností ponúka aj dobrú vizuálnu stránku – dynamické prostredia, denný a nočný cyklus, pohybujúca sa fauna, rozmanité biomy a psychedelické efekty ako jazda na vode či na skrz prírodné prekážky.

Známe režimy ako Balloon Battle či Coin Runners sa vracajú, k tomu sa pipodáva Knockout Tour, P-Switch misie (ako výzva aj tutoriál v jednom) a nový Survival / Supervivencia režim, kde sa hráči postupne vylučujú.

Prijatie a slabiny:
Pozitíva: Kritici ocenili Mario Kart World ako ideálny spúšťač pre Nintendo Switch 2 – graficky pôsobivý, kreatívny, atmosferický aj zvukovo silný zážitok, ktorý dáva sérii nový rozmer.

Výhrady (kritické hlasy): Otvorený svet (Free Roam) je vizuálne skvelý, ale má obmedzenú interaktivitu a multiplayer podporu; nedostatok kooperácie v režime Free Roam aj náročné odomykanie obsahu kritikov mierne sklamal

7. To a T (PC, PS5, Xbox Series X/S)

Žáner: Puzzle‑dobrodružná hra (life‑sim narrative adventure), single-player
Dátum vydania: 28. mája 2025 

Základná idea:
V hre „To a T“ hráč prevezme úlohu 13‑ročného Teen, ktorý je nepochopiteľne trvalo uviaznutý v T-poze – s vystretými pažami, ktoré mu znemožňujú normálny pohyb. Každodenné činnosti ako obliekanie, čistenie si zubov či presun cez dvere sa zmenia na absurdné, komické výzvy, ktoré však obsahujú hlbší symbolizmus. Teen má po boku verného psieho spoločníka, ktorý pomáha zvládnuť nástrahy, pred ktorými iní ľudia iba pomaly ustupujú. T‑pose zároveň slúži ako metafora rozdielu — telesného alebo spoločenského — a na pozadí deja rezonuje téma prijatia vlastnej odlišnosti. 

Gameplay a atmosféra:
Hra je rozdelená do epizód pripomínajúcich televízny formát – s úvodnými a záverečnými kreditzami, ktoré zahŕňajú chytľavé piesne ako „You Are the Perfect Shape“ alebo „Giraffe Song“. Mesto obývajú bizarné postavy: giraffy, ktoré predávajú sendviče, tučniačie tréningy či spievajúci obchodníci — typický, hravý surrealizmus značky Takahashi. Teenov každodenný život predstavuje sériu krátkych minihier (napr. umývanie si tváre šikmou umývadlom, obliekanie s pomocou psa), prerušovaný prieskumom pastelovo farebného mestečka, získavaním mincí na odomknutie oblečenia a čistením cesty k emocionálnej introspekcii. Svet je rovnako osviežujúci ako absurdný. 

Kritické prijatie a slabiny:
Recenzenti oceňujú originálny humour, empatický príbeh a farebný svet, ktorý pripomína detské rozprávky s jemným dotykom “Takahashi surrealizmu”. Niektoré hodnotenia však upozorňujú na nedostatky v hernom vyjadrení: kamera a ovládanie sú rozpačité, minihry monotónne a hra je krátka — len 4–5 hodín dlhá.
Agregátory Metacritic a OpenCritic označujú hodnotenia za "zmiešané až priemerné", s priemerným skóre okolo 70 %, pričom hráči oceňujú emócie, ale riešia nedostatočnú hrateľnosť.

8. Despelote (PC, PS5, Xbox Series X/S)

Žáner: Rozprávková výprava – potpourri denníka, slice-of-life, prvoplánové dobrodružstvo v prvom osobe
Dátum vydania: 1. máj 2025

Základná idea:
Despelote je autobiografická hra zasadená do Quita v roku 2001, keď sa Ekvádor prebojoval na svoju prvú historickú kvalifikáciu na futbalové majstrovstvá sveta. Hráč sa ujme úlohy osemročného Juliána, ktorý prežíva detstvo plné hry, rodinných momentov, nenapodobiteľného futbalového ošiaľu a každodenných drobností. Každá scéna funguje ako drobný životný výsek – od hádzania balónov na stropné ventilátory cez hranie minihry až po priame sledovanie zápasu v televízii. Hra nie je o presvedčivom futbale, ale o tom, ako šport spája spomienky, nádej a kolektívne zážitky. 

Atmosféra & mechaniky:
Svet je zobrazený ako zaprášená fotografia v pastelových farbách, kde byť ťažiskom je ikonický biely futbalový loptička; väčšina prostredia je rozmazaná pre atmosféru pamäti, len dôležité objekty a postavy sú kreslené čiernymi obrysmi. Autentické audio — ambientné hlasy z rádia, autentické hlasy od Quito — prehlbujú pokojný, niekedy melancholický zážitok. Ovládanie je jednoduché: pravý stick ťuká, držanie spúšte spustí beh, dotyk tlačidla interakciu, čo sa hodí pre detskú perspektívu. Tieto mechaniky, hoci minimalistické, sú účinné pri umeleckom prednesení výpovedného zámeru tvorcov.

Recenzie a ohlas:

  • Hodnotenia: Hra sa dočkala nadšených reakcií za svoje emotívne rozprávanie a dokumentárnu autenticitu. Polygon ju označil ako „najlepší film o detstve“; Financial Times zdôraznil jej schopnosť zachytiť túžbu a spolupatričnosť občianskej radosti uprostred národných ťažkostí; The Verge ocenil záberom na futbal ako “posvätné zanietenie detskej duše” počas dvoch hodín dojímavého zážitku.
  • Agregátory: Metacritic uvádza, že hrateľnosť je minimalistická, ale hra je výnimočne emotívna a poetická; recenzenti ju odporúčajú hráčskym fanúšikom indie diel aj tým, ktorí hľadajú niečo hlbšie než AAA produkcie. Rozhranie, dĺžka (~2 h) a hrateľnosť boli označené ako slabiny, no celkový kontext a atmosféra hru vyzdvihujú.
  • Cena a dizajn: Hra získala ocenenie za „Excellence in Audio“ na Independent Games Festival, a bola nominovaná aj za naratívnu excelenciu, Grand Prize a Nuovo Award.

9. Skin Deep (PC)

Žáner: First-person akčné dobrodružstvo s prvkami stealth a immersive sim (humorom nasekaný systémový sandbox)
Dátum vydania: 30. apríla 2025 (PC / Windows)

Základná idea:
V Skin Deep preberáte úlohu Niny Pasadena, „poistného komanda“, ktorá je kryogenicky uskladnená vo vnútri vesmírnej lode ako posledná istota. Po prepuknutí pirátskeho útoku je Nina prebudená, aby zachránila hovorťujúcu posádku mačiek držiacich sa v klietkach — a, samozrejme, zachránila aj seba. Vaša paleta úloh? Zabrániť úteku pirátom, oslobodiť všetky mačky, a potom uniknúť z lode — a to najradšej bez toho, aby vás vôbec zbadali.

Herné mechaniky a atmosféra:

  • Immersive sim s humorom: Každá misia sa odohráva na kompaktnej vesmírnej lodi, kde je obrovská sloboda zasahovať do prostredia – môžete používať čistiace prostriedky, banánové šupky, čierne korenie, odpaľovače hasiaceho spreja či deštrukciu airlockov. Výsledné interakcie často vedú k prekvapivým, komicky absurdným situáciám – napríklad flákanie pirátov do vesmíru.
  • Unikátne systémové prvky: Nina má „Memory Palace“, kde si môžete pripomenúť nájdené poznámky – kódy, tipy, humorné zápisky. Pobyt v prieduchoch poteší nos – dlhšie zotrvanie spustí kýchanie, ktoré predvolá stráže. Prémiová interaktivita: rozbíjanie okennej skla, vysávanie stráže mimo lode, splachovanie pirátskej lebky—toto všetko dodáva hre systémovú hĺbku i čiernu komiku

Recenzie a slabiny:

Pozitíva:

  • GamesRadar+ hovorí o "štýlovom immersive sim-e plnom chaosu," ktorý je „vždy vtipný a nikdy nie nudný“.
  • PC Gamer označil titul za jeden z najhlbších stealth sandboxov roka, s výhradou stagnácie dejovej línie.
  • Metacritic si ocenil hru za "divokú, zábavnú a vynaliezavú immersive sim" – hoci upozornil aj na preplnené momenty a menšie technické zádrhely.
  • Checkpoint Gaming zdôraznil čarovný art-styl, nezabudnuteľné postavy a motiváciu k opakovanému odomknutiu misií.

Výhrady:

  • Hru sprevádzajú technické chyby – AI zasekáva sa, pády do geometrie prostredia, nedorozumenia pri ukladaní aj crash-reštrikcie
    mokokil.com.
  • Príbehová línia je jednoduchá („oslobodenie mačiek, výstup z lode“), a úrovne sa začínajú po čase opakovať, čím stratí systémová výzva na originalite.

10. Clair Obscur: Expedition 33 (PC, PS5, Xbox Series X/S)

Žáner: Temné fantasy JRPG s kombináciou ťahového a real‑time boja
Dátum vydania: 24. apríla 2025

Základná idea:
Hra vás zavedie do Belle Époque inšpirovaného sveta, kde tajomná entita známa ako Paintress každý rok namaľuje na oblohu číslo — a všetci, ktorí dosiahnu tento vek, sa rozpadnú na poprašok v rituáli nazvanom Gommage.
Ako členovia Expedície 33, poslednej skupiny humanoidov, ktorí ešte neboli „vymazaní“, sa vydávate ukončiť tento cyklus smrti. Inšpiráciu čerpá z klasických japonských RPG, no odkrýva nový štýl v systéme boja, emočne nabitom príbehu a unikátnom vizuále (Clair Obscur znamená výraz „svetlo–tma“).

Gameplay a atmosféra:
V hre prepájate taktické ťahové útoky s akčnými prvkami: môžete parírovať či úhybmi zabrániť útoku v reálnom čase a potom s výhodou odpovedať na útok. Každá postava disponuje jedinečnými schopnosťami — od mágie, tarotových útokov až po transformáciu na nepriateľa. Systém opäť oceňujú kritici za hĺbku a originalitu. Hra sa odohráva v lineárnych, no detailne spracovaných úrovniach s množstvom skrytých ciest, vedľajších úloh a rituálov Exploration Flags pre príjemný prechod medzi bojmi.

Kritické prijatie:
Hra získala univerzálne nadšenie – agregátory Metacritic a OpenCritic hlásia hodnotenia nad 90 % a jednohlasné odporúčania.

  • Hudba a vizuál: oceňovaná je práca francúzskeho štúdia – atmosférické prostredie a emocionálny soundtrack dotvárajú silné zážitky.
  • Bojový systém: dynamika taktiky a réžia real-time akcie pôsobí sviežo a pohlcujúco.
  • Dej a téma: recenzenti vyzdvihujú zrelé spracovanie smrti, nadchádzajúcej zániku a existenciálnej odolnosti — bez adolescentného patosu, s nuansou emočnej vyzretosti. 

Niektoré výhrady smerujú k technickým občasným problémom (grafické záseky, pop‑in), neprítomnosť sliderov ako režim fotenia, či občasná dezorientácia pri navigácii podľa farieb.

11. Atomfall (PC, PlayStation 4 & 5, Xbox One & Series X/S)

Žáner: Survival-action, single-player, FPS
Dátum vydania: 27. marca 2025

Základná idea:
Atomfall vás prenesie do alternatívnej 60‑tych rokov v severnej Anglicku, päť rokov po jadrovej havárii vo Windscale—skutočná udalosť z roku 1957—ktorá však vo fiktívnej verzii eskalovala do rozsiahlej katastrofy, vytvárajúc rádioaktívnu karanténnu zónu. Hráč ako amnéziou zasiahnutý protagonista sa prebúdza v bunkri bez spomienok, pričom zóna je plná mutovaných tvorov, kultistov, robotov a zmätených frakcií. Cieľ je jasný: prežiť, prebádajúc krajinu, odkrývať stopy (leads), pristupovať k NPC dialógom či boju. Každé rozhodnutie môže viesť k odlišným záverom—dokonca aj k nemilosrdnému vymývaniu všetkých postáv zo sveta.

Herné mechaniky a atmosféra:
Hra kombinuje klasické survival prvky ako crafting, barter, boj i stealth. Prostredie tvorí rad prepojených lokalít Lake District – od vidieckych dedín, úzkych chodníkov, jaskýň až po opustené bunkre a lesy . Atmosféra je typicky britská—čaj, čerešničkové pasty, kričiace roboty a kultistické figúry s kriketovými palicami. Oproti americkým post-apo titulom pôsobí Atomfall pokojne a nostalgicky, no zároveň nebezpečne a paranoidne. Hrateľnosť podlieha tlaku—zbrane a munícia sú vzácne, a sledovanie tepovej frekvencie hráča ovplyvňuje zrak a sluch, čo pridáva hru realistickejšie dopady konfliktov.

Kritické prijatie a nedostatky:

Hra sa stretla s rozhodnutým reakciami—metacritic označuje väčšinu recenzií ako “mixed or average”.

Pozitíva:

  • Unique setting – množstvo recenzentov oceňuje britskú estetiku a nostalgiu jazyka aj krajiny.
  • Voľnosť rozhodovania a atmosféra – vlastné skúmanie a neuchopiteľný príbeh si zaslúžia uznanie.

Výhrady:

  • Chýbajúci smer – niektorí hráči sa sťažujú na nedostatok jasného povedomia, kde ísť ďalej; quest systém môže byť mätúci.
  • Backtracking – málo fast‑travelu znamená časté prechádzanie rovnakých oblastí znova a znova.
  • Jednoduchý boj – mechaniky boja sú často považované za základné či nevyvážené. Napriek tomu hráči oslavujú atmosféru, tón a detailné spracovanie prostredia.

Úspech a rozšírenia:
Hneď po vydaní hru začali venovať pozornosť médiá aj hráči—v prvom týždni sa prekonalo 2 milióny hráčov, pričom využívanie ikonických prvkov (napr. čaj či kriketové palice) sa stalo memetickou zábavkou. Spoločnosť Rebellion zaznamenala najúspešnejší launch za 32 rokov svojej existencie.

Rozšírenie Wicked Isle už vyšlo 3. júna 2025 a navyše je potvrdený príchod ďalšieho DLC — The Red Strain, naplánovaný na 16. septembra, s témami War-of-the-Worlds a agresívnym robotom v hlavnej úlohe.

12. Assassin’s Creed Shadows (PC, PlayStation 5, Xbox Series X|S)

Žáner: Akčno‑dobrodružný RPG s dôrazom na stealth a otvorený svet
Dátum vydania: 20. marec 2025 

Základná idea:
Assassin’s Creed Shadows konečne prináša svet Assassin’s Creedu do feudalného Japonska, konkrétne do turbulentného obdobia Sengoku (koniec 16. storočia). Hráči si môžu vybrať medzi dvoma hlavnými postavami – Naoe, rýchlou kunoichi špecializovanou na stealth, a Yasuke, silným samurajom inšpirovaným historickou postavou – čím získava príbeh dvojitý pohľad na túto epickú éru. Konflikt medzi Assassin Brotherhood a Templar Order sa tu prelína s osobnými príbehmi oboch protagonistov, ktorí čelia očakávaniam, hnevom i vnútorným dilemám.

Gameplay a atmosféra:
Štúdiu sa podarilo dotvoriť úchvatne autentický obraz Japonska – s malebnými rýžovými políčkami, hmlistými horami, japonskými mestami a detailnými kultúrnymi prvkami ako čajové obrady či maľovanie divokej prírody. Hra sa vyznačuje dynamickým cyklom ročných období – každá sezóna mení nielen vizuál, ale aj herné mechaniky, napríklad zmrznuté jazerá blokujú vstup pod vodu.

Dvojica protagonistov prináša rôzne štýly hry:

  • Naoe – ideálna pre tých, ktorí preferujú ticho a svižné pohyby, s možnosťami ako skrývanie v tieňoch, použitie hákov, či tiché zabíjanie.
  • Yasuke – zameraný na priamy boj, s ťažkými zbraňami (naginata, kanabo), vhodný pre akčné situácie.

Pridali sa aj nové mechaniky ako „Observe“ režim (sledovanie z vysokej polohy), možnosť plaziť sa či dýchať pod vodou pomocou bambusovej trubice — detaily, ktoré prehlbujú pocit autenticity a taktiky.

Kritické prijatie a výhrady

Čo funguje excelentne:

  • Vizualita a svet sú často označované za najkrajšie, aké kedy séria predstavila. Kreatívne spracovanie scén, prechody ročných období, historické lokality – to všetko skutočne láka k preskúmavaniu.
  • Stealth i boj boli na kritikov výnimočne dobre spracované. Bethesda povedala, že obnovenie stealthu je vítaným krokom späť, a implementácia Yasuke vs. Naoe ponúka cennú variabilitu. Hráči oceňujú, ako sa obaja dopĺňajú.
  • Hrateľnosť – prostredie, NPC detaily, interakcie (napr. hranie sa s mačkami, čajové obrady), všetko zvyšuje emocionálne ponorenie do japonskej kultúry.

No nie je to úplne bezchybné:

  • Príbeh a vedľajšie úlohy dostali zmiešané recenzie. Kritici označujú dej za predvídateľný a vedľajšie úlohy ako fádne, čo zvyšuje pocit opakovania.
  • Mechaniky RPG a grind – systém Knowledge Points, levelovanie a niektoré questy pôsobia ako marketingovo natlačené, zbytočne predlžujúce zážitok.
  • Technické zauzlenia – občasná nevyváženosť v bojových schopnostiach, neostrý príbeh či duplicitné menu systém boli tiež zmienkou recenzentov. 

Prijatie hráčov a úspech:
Metacritic má skóre ~82 %, pričom až 82  % kritikov odporúča titul. Do jedného týždňa od vydania dosiahol viac než 3 milióny hráčov, čím sa stal jedným z najúspešnejších štartov v sérii podľa počtu súbežných hráčov na Steame.

13. Monster Hunter Wilds (PC, PlayStation 5, Xbox Series X/S)

Žáner: Akčné RPG / Lov na monštrá, single & multiplayer
Dátum vydania: 28. február 2025

Základná idea:
Monster Hunter Wilds premiérovo prenáša sériu do živého, dynamického ekosystému, ktorý vás vtiahne do prírody vo svojom najdivokejšom a najsurovejšom prevedení. Ako lovec vstupujete do Zakázaných krajín, kde musíte čeliť behom cyklov ročných období rôznym hrozbám — od drobných tvorov po gigantické beštie ako bleskový drak Rey Dau. Po boji prichádza čas na zber – rozkladanie korisťového tela a výroba výbavy z jej častí stále tvorí srdce série, no Wilds tento proces zvýrazňuje ekologickým zámerom: vy strážite prírodu a porozumieť jej fungovaniu je kľúčové.

Gameplay a atmosféra:
Srdcom titulu je kombinácia výnimočného bojového systému s otvoreným svetom a realistickou simuláciou prírody. Technológia RE Engine oživuje mega svet, kde monštrá interagujú medzi sebou — dravce lovia korisť, stáda sa presúvajú, menšie tvory sa ukrývajú. Počas súbojov zažijete adrenalínové okamihy — či už je to permanentné prenasledovanie, devastujúce útoky, alebo skok z pohyblivého výstupu na hlavu monštra s dýkou v ruke, ako opisuje The Guardian.

Recenzenti zdôrazňujú, že Wilds predstavuje nový vrchol série. GamesRadar+ ho tituloval „novým vrcholom Monster Hunter série“ a "vážnym kandidátom na hru roka" vďaka špičkovému boju a rôznorodému súpisku monštier. PC Gamer chváli hru ako „návrat k základom monster boja,“ ktorý zároveň revolučne prepracúva formát lovu, pričom bojové animácie sú pravdepodobne najlepšími v celej histórii série.

Kritické prijatie a výhrady:
Financial Times udelil hre päť hviezdičiek, vyzdvihujúc ekologickú prepracovanosť sveta ako „Mesozoické ihrisko“, kde je všetko navzájom prepojené — od malých plazov po obrie draky. ComingSoon s hodnotením 9,5/10 označil Wilds za technický spektákel a pravdepodobne najlepší akčný RPG titul roka.

No nie všetko je dokonalé. Review z AS.com / Meristation upozorňuje, že príbeh môže pre skúsených hráčov pôsobiť ako predlžený tutoriál, pričom koncové výzvy nedosahujú očakávanú úroveň obtiažnosti. Podobne Polygon tvrdí, že hra účinne odbúrala tradičné prvky série — ako prípravu a výzvu — čím stratila časť svojej identity.

Komerčný úspech:
Od vydania predala Monster Hunter Wilds viac než 10 miliónov kusov, čím sa stala najrýchlejšie predávanou hrou v histórii Capcomu. Šesť týždňov po premiére Windows verzia zaznamenala výrazne negatívne užívateľské hodnotenia na Steame, primárne pre technické problémy — Capcom sa však zobral na vedomie a vydal sériu optimalizačných patchov.

14. Lost Records: Bloom & Rage (PC, PlayStation 5, Xbox Series X|S)

Žáner: Epizodický naratívny adventure / coming‑of‑age drama
Dátum vydania: "Bloom" vyšlo 18. februára 2025, "Rage" nasledovalo 15. apríla 2025

Základná idea a štruktúra:
Lost Records: Bloom & Rage je dvojdielnou adventúrou od štúdia Don't Nod Montréal, ktoré stojí za sériou Life Is Strange. Príbeh sa odohráva cez dva časové rámce: v lete 1995 spoznávame skupinu štvorice tínedžeriek – Swann, Kat, Nora a Autumn –, ktoré sa počas jedného osudového leta spájajú v malej americkej dedinke Velvet Cove. O 27 rokov neskôr, v roku 2022, sa ako dospelé ženy stretnú znovu, aby čelili záhadnému a traumatickému incidentu z minulosti, ktorý ich predtým rozdelil.

Gameplay a emocionálna atmosféra:
Hra stavia na autentických vzťahoch, inovatívnej kamkordérskej mechanike a výbere, ktorý formuje osobnosť hlavnej postavy, Swann. Tá počas leta 1995 používa svoj videokameru, aby filmovo zachytila okamihy, ktoré sa následne môžu editovať a interpretovať – čo posilňuje osobný vklad hráča do narácie. Oceňuje sa aj citlivosť voči tematike dospievania – priateľstvo, identita a láska sú vykreslené s porozumením aj pre queer a margénizované postavy. Štýlové spracovanie pôsobí ako nostalgický návrat do 90. rokov – od VHS estetky cez punkový soundtrack po pomalé letné dni – no nerezignuje na drsnú realitu dospievania a trauma, ktorá sa nesie dlho po letnom slnku.

Prijatie a slabiny:
„Bloom“ (prvý diel) získal 75 na Metacritic, s recenziami zdôrazňujúcimi jeho autentickosť, charizmatické postavy a umelecký dizajn. Kritici súhlasili, že hra je „duchovným pokračovaním Life Is Strange“, no zároveň prináša vlastný štýl – z hľadiska emocionality, záhadnej atmosféry a kreatívneho prístupu k pripomínaniu spomienok cez kameru. GameSpot vyzdvihuje silný psychologický aspekt dospievania, krehkosť priateľstva a zmysel pre identitu, podčiarknutý filmovou výpoveďou: „I’ll remember you, even after I die.“.

Medzi slabiny patrí niekedy stísnený príbeh v prvej epizóde, keďže záver hráča necháva s viac otázkami ako odpoveďami, a časť dialógov môže znieť trochu trápne či nevyvážene. TechRadar označuje naratív ako „úchvatný, ale občasnelne prehnaný v interpersonálnom napätí“.

15. Keep Driving (PC – Windows via Steam)

Žáner: Management RPG / dobrodružstvo s road‑trip atmosférou
Dátum vydania: 6. február 2025

Koncept a atmosféra:
Keep Driving sa nezameriava na adrenalín z riadenia, ale na prechádzku životom na otvorenej ceste. Upriamuje pozornosť na každodennosti: sladké občerstvenie, šálku silnej kávy, zastávku na čerpacej stanici, čakanie a rozhodnutia, ktoré tvoria tú pravú road‑trip náladu.

Namiesto tradičného ovládania auta je jazda automatizovaná; hráč riadi rozvrh prestávok, výberú hudbu, interakcie s náhodnými postavami a rieši situácie, ktoré v živote jednoducho vznikajú — bez ohľadu na to, či ide o stretnutie s automechanikom alebo telefonát rodičom o pomoci.

Záver:
Keep Driving nie je len videohrou — je to poetická výpoveď o slobode, nedopatreniach a malých okamihoch, ktoré nás formujú. Ide o introspektívny road‑trip plný nádychu, kde sa každé riešenie, zastávka či dialóg mení na ďalší kúsok histórie. Idealista ocení detaile pixel art, soundtrack a meditativní herný rytmus, kým pragmatik najde svoj relax za volantom virtuálnej cesty.

16. Citizen Sleeper 2: Starward Vector (PC, PlayStation 5, Xbox Series X/S, Nintendo Switch)

Žáner: Naratívne sci-fi RPG s prvkami stolovej RPG, single‑player
Dátum vydania: 31. január 2025

Základná myšlienka:
V Citizen Sleeper 2: Starward Vector sa zhostíte úlohy mechanického utečenca – „Sleepera“ – ktorého vedomie bolo presunuté do syntetického tela, z ktorého predtým unikol. Tentokrát sa ocitáte v okolí asteroidov známych ako Starward Belt, v systéme Helion, kde sa musíte postarať o svoju existenciu, zostaviť tím a udržať sa na úteku pred stíhateľmi i vstúpeneckou pamäťou. Odhaľovanie identity, štrukturálne rozhodnutia a cesta za slobodou sú úzko späté s mechanikou hry.

Herné mechaniky & atmosféra:

  • Systém kociek (dice-driven RPG): Každý herný cyklus predstavuje jeden deň, počas ktorého máte na rozhodnutia koru päť virtuálnych kociek. Vyššie hody prinášajú lepšie výsledky, no môžete sa rozhodnúť ich „pushnúť“ pre lepší outcome – za riziko poškodenia samotnej kocky či zvýšeného stresu postáv.
  • Starostlivosť o tím a loď (The Rig): Okrem seba musíte spravovať aj svoju posádku a starý vesmírny "Rig", ktorý je vaším útočiskom i prostriedkom na útek. Každý člen má špecifický skill, ktorý môže situáciu zmeniť.
  • Narratívna hĺbka: Dynamika mechaník sa prepája s textovo bohatým rozprávaním, ktoré je plné emočnej hĺbky, filozofickej retrospekcie a reflexie kapitalistickej nerovnosti, ktorá stále rezonuje aj v dnešnej spoločnosti.

Kritické hodnotenie:

  • OpenCritic: vedecké skóre 87/100, s 99 % odporúchaním od kritikov.
  • PCGamesN: oceňuje rozšírený príbeh, komplexné mechaniky a rázne posun v systémoch oproti predchodcovi.
  • TechRadar: vyzdvihol „radikálne sci-fi rozprávanie“ s krásne tvoreným dizajnom, silnými postavami a atmosférickou hudbou; jediným mínusom sú drobné textové chybičky.
  • Polygon: zdôrazňuje silné témy prekarity, solidarity a dôležitosť komunity – tlak mechaník len umocňuje potrebu spolupatričnosti.
  • The Guardian: označil titul za „napínavé sci-fi dobrodružstvo“, kde každé rozhodnutie je záležitosťou rizika aj odmeny.
  • Reviews.org: upozorňuje, že sequel síce expanduje základnú formu, no miestami sa vytráca pôvodné čaro originálu.
  • Shacknews / Siliconera: oceňujú intenzívne emočné prežívanie – pocit strachu, zúfalstva aj prežívania ľudskosti v neľútostnom vesmíre.

Súhrn a dojmy

Citizen Sleeper 2: Starward Vector je hlbokou emočnou výpravou – nič o vás nerozhoduje náhoda. Prémiové spracovanie mechaník, rozličné rozhodnutia, atmosféra hardcore sci‑fi a existenciálna hĺbka robia z tohto indie titulu jednu z najvýraznejších naratívnych RPG hier roku 2025.

Pre fanúšikov storytellu, strategických mechaník a filozofickej sci‑fi je to zlatý štandard. Aj keď hra môže byť náročná, rozhodnutia spojené s prežitím sú temer palpitujúce – a to robí každé hranie osobným.